דפים

יום שני, 29 בנובמבר 2010

ניסים - רק בחנוכה ?

הנה באים וקרבים ימי החנוכה ואני תוהה וחושבת  איך חגגו המייסדים את חג החנוכה ?
הרי מתוך ספורי הזכרונות המעטים שנותרו לנו מהם אנו למדים כי מעט מאוד מזון היה להם לראשונים, אם בעבר נהגו ללעוג לבדווים השכנים על כי אוכלים הם לחם דורה עתה  תוהים הם מהיכן ישיגו מעט דורה על מנת להכין ממנה פיתה כמנהג הבדווים על הסאג',  הסאג' היא מחבת של פח  שגבה קעור,מעמידים אותה על שלוש אבנים  ומדליקים קוצים ודרדרים מתחתה על מנת שתתחמם ואפשר יהיה לאפות  מעט בצק  לפיתה  אז איך אפשר לחשוב או לתאר אותם מתענגים על סופגניה או לביבה ?
ובעיה נוספת,קוצים ודרדרים היכן מוצאים ? מעבר לאגם, בביצה- אלא שהביצה טובענית ועמוקה ומסוכנת ומסכנת את חיי העובר בה  ואין ברירה והגברים עוברים את האגם וכורתים קוצים ומעמיסים על הכתפיים וחוזרים למושבה וכל פעם שחוזרים בשלום מהביצה משבחים ואומרים "ברוך שעשה לנו נס במקום הזה"
 נס זה לא ארך ימים כי באחד הימים בזמן אפיית הפיתות עף גיץ והרוח מעיפה אותו אל האוהל הסמוך ואש אחזה בו וממנו התפשטה  לאוהלים הסמוכים וכך גם המעט שהיה אבד, למזלם אכרי  ראש-פינה נחלצו לעזרתם.  

יום שבת, 27 בנובמבר 2010

הרואה את הנולד-ח"כ נחמן שי

בתחילת 1967 היה יצחק דוברובין , בנו של יואב דוברובין , איש זקן הנאחז בצפורניו באחוזה הגלילית .
כתב העיתון "במחנה-נח"ל"  נחמן שי ,היום ח"כ , http://www.nachmanshai.co.il/ביקר אצלו באותה עת  וכך הוא כותב :

"אחוזת דוברובין, 1966-1967 למי זה משנה בעצם? ליצחק ודאי שלא.  
  "איזו שנה היום ,אני יודע אני ?" בחדרו-מטבחו  מצוי עיתון מינואר 1964. להוציא את המזון,זה החפץ הטרי ביותר.
 הקוקיה על הקיר נופצה מן הסתם אי-שם בשנות ה-40 המוקדמות ולידה מתנוססת בגאווה תעודה המעידה כי משפחת דוברובין זכתה בציון לשבח בתערוכה החקלאית שנערכה בשנת 1927,בחסות הוד מעלתו הנציב העליון הלורד פלומר "זה שלנו" הוא מתחייך.
יש לו חיוך שקט,עצור המוחלף בן-רגע בגלי צחוק שוצפים. הוא אינו דובר עברית או ערבית או רוסית. הוא דובר גם ערבית גם רוסית וגם עברית בבליל שרק מעטים מבני יסוד-המעלה מסוגלים להבינו כהלכה.  
 עם הילדים הדור הצעיר של המושבה , מצא קשר בדרכים אחרות.  אין כמוהו אוהב לקפוץ מסוסתו אל גן הילדים, הדבוק לדרך העפר המוליכה לביתו, לשחק עם הזאטוטים החמודים . הללו יש לציין, אינם חוסכים אהבה מ'דוד' בעצם 'סבא' יצחק.
500 מטר של בוץ מפרידים בין ביתו של דוברובין לבין המושבה,אך אלה הם 500 מטר שכל פסיעה בהם מחזירה אותך לאחור,אל תחילתה של יסוד-המעלה. מוזיאון היה צריך לעשות מן הבית הזה.."

http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/129/066.html#

הבית שוקם ושוחזר ומשמש כמוזיאון המושבה יסוד-המעלה השוזר את סיפורי המייסדים כמו גם את סיפורה המיוחד והמרתק של משפחת דוברובין ומהווה עדות לחיי האכרים בימי העליה הראשונה. עדיין רבה המלאכה בפיתוח וביסוס המוזיאון . מי ייתן ונצליח לגייס את חבר הכנסת נחמן שי שיאמץ את המוזיאון שלנו  על תקן  "הרואה את הנולד" טרום העיסוק במורשת ,טרום תמ"ר ,טרום המועצה לשימור מבנים ואתרים בישראל. 



יום שני, 22 בנובמבר 2010

ynet חקלאים מוחים: רק תאילנדים יכולים לעבוד בשדות - חדשות היום

ynet חקלאים מוחים: רק תאילנדים יכולים לעבוד בשדות - חדשות היום

בתצוגת הארכיון שבמוזיאון מוצג המסמך הבא :
" ובכן תקופת העבודה הזולה מוכרחה לרדת מן הפרק,עומדת לפנינו שאלת העבודה העברית שתביא איתה גם את הבטחון אבל היות שהפלחה אינה מפרנסת את בעליה עלינו לחפש אפשרות של עבודה אינטנסית שתספיק גם לבעל הבית וגם לפועל העברי "   מתוך מכתב ועד המושבה לפיק"א חיפה  24/11/1929

יום שלישי, 16 בנובמבר 2010

היסטוריה ותיירות

ביסוד המעלה של היום ניתן לבוא ולבקר ברחוב המייסדים משרידי בית הכנסת העתיק ועד למגדל המים ולהכיר את סיפורי המשפחות והדמויות שחיו כאן. ניתן לעשות זאת  בסיור מודרך  וניתן לעשות זאת גם באופן עצמאי  החוויה כמובן שונה , לאורך הרחוב יש שילוט המספר במקצת על דרי הבתים בעבר.

http://www.yesud-hamaala.muni.il/HistoryAndTourism/Pages/default.aspx    נשמח לראותכם

יום שני, 8 בנובמבר 2010

התיישבות בעמק החולה

ברוכים הבאים לבלוג  ההתיישבות ביסוד-המעלה עמק החולה בשנת 1883. בבלוג זה נספר את סיפורי הנחשונים,ראשוני המתיישבים בעמק החולה.  אחוזת דוברובין שוקמה  ושוחזרה על מנת לשמש עדות לחיי האיכרים במושבה . משפחת
דוברובין מצטרפת למושבה כ 25 שנים מאוחר יותר.   http://www.inn.co.il/Special/Content/Tours.aspx/v/198
כאשר הגיעו שליחי האגודה ממזריץ' פולין  לצפונה של הארץ , לעמק שלמורדות ההרים  ועל גדת  אגם החולה , לובן החרמון , הירדן הזורם   חשבו כי טוב  ובנוסף לכך פגשו את האחים מזרחי היושבים במקום הזה כבר י"א שנים, אז מה כבר יכול להשתבש  ???????? .