דפים

יום רביעי, 25 באפריל 2012

מלחמת העצמאות - פרק ג'

             המושבה תחת אש צולבת 

ביום ג', א' סיון תש"ח בשעה 7 בערב,חצי שעה לפני שקיעת החמה החלה הפגזה כבדה על יסוד-המעלה,מצד צפון מערב-מכיוון מלכיה ע"י תותחים גדולים.
 הפגזים כוונו הפעם ליסוד-המעלה ופגעו בבתים אחדים,בבית הספר ובמגדל המים.
האנשים שאינם נושאים נשק,נשים וילדים ירדו למרתפים. כמעט בכל בית מן הבתים הראשונים קיים מרתף כזה. מרתפים אלו שמשו מקלטים טובים,הודות להם לא היו לנו אבידות.
ההפגזה נמשכה תמיד כשעה וחצי,התחילה מחצית השעה לפני השקיעה ונמשכה עד כשעה לאחריה.
 למחרת חודשה התקפת התותחים מאותו המקום. בשעת השקיעה שוררים תנאים ראייה טובים ממלכיה למושבה ומגדל המים שמש להם מטרה.

                            שלושה פגזים שלא פעלו 
 
כ 20 יום הייתה המושבה נתונה להפגזות של התותחים ממלכיה ונבי-יושע מצד מערב ומעמדות הלגיון שמעבר הירדן מזרחה. 
כל החיים ירדו למרתפים,לאחר שפגז פגע בבית הכנסת והרסו,הורידו את ספרי התורה למרתף של חכם שלמה מזרחי ז"ל,במרתף זה התגוררו עוד 17 איש ואישה. 
 את הילדים העבירו לפני כן לחיפה והנה נפל פגז במשקל של 50 ק"ג אל המרתף של מר מזרחי. מכח ההדף חדר הפגז בעומק של 3 מטרים לתוך האדמה שליד המרתף, למזלם של האנשים לא פעל פגז זה. המומחים שפרקוהו אמרו שאילו היה פועל היה הורס את המרתף וכל אשר בו מבלי להשאיר זכר. 
עוד שני פגזים כאלו נפלו בשטחים אחרים של המושבה וגם הם לא פעלו. 
האנשים ישבו במרתף 24 שעות ביממה פרט לאלה שבעמדות ואלה שהיו יוצאים להאכיל את החי במשק. 

            הסורים חוצים שוב את הירדן מערבה
 
ביום ה',נתקבלה ידיעה מחולתה שבתצפית הבחינו בטנקים סורים שעוברים את מעברות הירדן אשר על יד בנות-יעקב , במקום זה רחב הירדן ומימיו רדודים.
יש לציין שעל אף האזהרות שנשלחו ע"י בני המושבה למפקדה הזמנית שפעלה אז באיזור ,להעמיד משמרות חזקים על מעבר זה של הירדן לא נשמע קולם והתוצאה הייתה מעציבה מאוד. זה הביא את הצבא הסורי בשלישית לכבוש את משמר-הירדן. המשמר על מעבר זה היה קיים רק בלילות,הסורים הרגישו מייד בכך וכוונו את המעבר ליום,לעיני השמש,
שעה שאיש לא הפריע להם בכך.
מיד לאחר שהצבא הסורי פלש בשלישית לעבר הירדן מערבה,העמיד סוללת תותחים מן הצד המזרחי של הירדן, ע"י מוצא הירדן מן המי-מרום (החולה),מול פרדס חורי ומשם פתחו באש על יסוד-המעלה.
מן הצד השני,מן המערב,פתחו אנשי קאוקג'י באש תותחים ממלכיה. גם אוירוני האויב לא טמנו ידם בצלחת והפציצו את המושבה ואת חולתה כאחד. 
החיים במושבה נשתתקו וכולם עברו למחילות עפר ולמרתפים והבחורים לעמדות. מצדנו גויסו 2 תותחים אשר העמידו אותם מול תותחי האויב ופתחו עליהם באש,זה הגביר את חמת האויב כי השתדלו לגלות את מקום תותחינו,בשל כך פתחו בהפגזה חזקה של תותחים מכל העברים. נוסף על התותחים נעזרו באוירונים שפעולתם היתה בעיקר הפעלת מכונות יריה מגבוה באופן שקשה היה אפילו להציץ ולראות מה נעשה מחוץ למקלט המרתף. כ 20 ראש בקר ובהמות עבודה שהיו עזובים וחופשים לנפשם נפגעו ומתו. 
כמה מבחורינו שהיו במחנה פילון עמדו במשלט מזרחה לירדה,לצד משמר הירדן ואף הם נתקפו באש צולבת מצד משמר הירדן שהייתה בידי הסורים ומצד ירדה שגם היא נפלה אח"כ לידי הסורים.
האוירונים הנמיכו טוס במידה כזאת שבחורינו פתחו עליהם באש רובים ומקלעים,התקפה זו קשתה על בחורינו והחמירה משעה לשעה. בקרב זה ובמשלט זה נפלו 7 בחורים: 1 מחולתה,1 מראש פינה והיתר מהסביבה הקרובה,בקרב זה נפצע דוד גולדנר,נכדו של גולדנר והיה הכרח לקטע את ידו השמאלית. 
לאחר שנוכחו לדעת כי ההתקפות וההפגזות על יסוד-המעלה וסביבתה לא ישקטו עד אשר לא ישמידו את עמדת התותחים במלכיה ,רכזו אנשי הפלמ"ח עוד הפעם מתקפה לילית חזקה על מלכיה וכבשוה.
בהתקפה זו שימשו בני יסוד-המעלה מעבירי מזון ומים ללוחמים.ערב ערב היו נוסעים בטנדר עד למרגלות הרי נפתלי משם היו סוחבים על הכתפים את הג'ריקנים ואת המזון עד לרמות נפתלי.
לאחר כיבוש מלכיה התברר שהערבים ברחו ממצודת נבי יושע ,עם כיבוש זה השתרר שקט יחסי בסביבה. 

מתוך הספר "נחשוני-החולה" יובל 75 של המושבה מאת א.מ. חריזמן כונס ע"י גרינקר יהודה הוצא ע"י המועצה המקומית והאגודה החקלאית. נרשם ע"י יהודה גרינקר מפי בני המושבה ובחלקו הגדול מפי ש.ברש .

יום שלישי, 24 באפריל 2012

יסוד-המעלה זוכרת את בניה

                             ערב יום הזכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה ,
רגע לפני  יום הזכרון אני חושבת על כל אלו שהתייתמו,שגדלו והתבגרו ללא אב וללא ידו המכוונת .
אני חושבת על אלו שאיבדו אח או אחות ונותרו להתמודד עם האבדן הכפול -אבדנם האישי ועצב ומכאוב ההורים שלפעמים נותרו בצלו של המת ושכחו את החיים .
אני חושבת על ההורים שאיבדו את פרי אהבתם ונתח גדול מליבם עת כיסו את ילדם /ילדתם ולא בשמיכה רכה ומלטפת.
אני חושבת על חברותיי הנשואות והרווקות  שהשאירו את אהוב ליבן  ואלוף נעוריהן , את אבי ילדיהם  טמון באדמה.
אני חושבת על אלו שהיו שריד אחרון למשפחתם ,אותם עולים ניצולי שואה שהגיעו מהתופת ואין זוכר.
אני חושבת על כל הנפגעים בפעולות הטרור . אני חושבת על כל הפצועים והנפגעים פגועי הגוף והנפש , אני חושבת על כל החברויות שאבדו ואינם עוד וקולטת כמה נכונה ותקפה אמירתו של ר' פישל סולומון מנהיג המושבה אותה מסר לברון רוטשילד:- " ארץ ישראל נקנית בייסורים"  כמה עוצמה יש באמירה הזו גם היום ,132 שנים אחריי.
ביסוד המעלה נערכים הטקסים בגן הבנים ,בבית הספר ובבית העלמין של המושבה . מי שהיה אחראי לניהול הטקסים היה שלמה גדולטר ז"ל שהיה מא"ז המושבה לאורך שנים רבות. למרות השנים שחלפו  עדיין  מהדהד קולו באוזני במהלך הטקסים.
קצת על שלמה ז"ל ומשפחתו :-
משפחת גדולטר הייתה אחת משבע המשפחות הראשונות שהגיעו למושבה בשנת 1883 . שלמה היה אחד מחמשת בניו של אלתר גדולטר(דור שני למתיישבים) מוכתר המושבה . שלמה התגייס לחיל הנוטרים ועבר בו קורס סמלים וקורס מ"כים. במלחמת השחרור היה מפקד אזור יסוד-המעלה ויצא עם פיקודיו לעזרת משמר הירדן שם נהרגו שניים מחייליו.  היה אחראי לסליקים של הנשק הבלתי לגאלי שהוקמו באורוות ברפתות במחסנים ובמתבנים של המושבה.


                                             צבי אשכנזי ז"ל              


 "ביום ד',כ' סיון תש"ו,בחמש בבוקר הקיף צבא רב את משקי כפר-גלעדי ותל-חי שבגליל העליון. הצבא בא במכוניות משוריינות ובטנקים,שם מצור על המשק וחסם את כל הדרכים.....
.כשנודע לאנשי הישובים הקרובים דבר המצור יצאו מיד כוחות עזרה ממחניים,אילת-השחר,חולתא ויסוד-המעלה ובמשך שעות רבות הלכו בשבילי ההרים לכפר-גלעדי,
בשעות הצהרים הגיעו לקרבת תל-חי,כאן נפגשו ביריות חזקות מצד חיל הספר שחנה שם. הם נשתטחו על הארץ וא.שטילמן הרים מטפחת לבנה.
 אנשי חיל הספר והצבא התקרבו אליהם וממרחק 5 מטרים לערך ירה הקצין האחראי בשטילמן ופצע אותו בידו,לאות שניתן המטירו כל החיילים יריות רבות על האנשים ששכבו שטוחים על פני האדמה.
ההרוגים והפצועים הועברו לבית החולים שוויצר בטבריה. "נודע לנו-מוסיף כתב העתון "דבר",שבשעה 8 החלה התפרצות הצבא למשק תוך התנגדות החברים.
אחד מילידי המקום,יצחק פורטוגלי השתטח על פני האדמה ולא נתן לטנקים ולמכונות המשוריינות לעבור. הצבא דרס אותו ונגרמו לו פצעים ברגל".
  בין ההרוגים, צבי אשכנזי מיסוד המעלה בן  25 והרצל פרל ממחניים בן 26 . בכאב ובחרון זעם ליוו יהודי הגליל את שני בניהם היקרים צבי אשכנזי והרצל פרל שנפלו חלל על אדמת תל-חי בעת שחשו לעזרת כפר גלעדי המוקף.
תחילה הובא לבית הוריו השכולים  משם יצאו המלווים והקיפו את הכפר. ליד בית הכנסת אמרו דברי הספד ונערכה תפילת אל מלא רחמים."לא יכלו ביצות החולה לר' ישראל אשכנזי ,לבניו ולבני בניו מעיר העיתון, לא יכלה להם הקדחת ולא יכלו הסכנות של משטר פראי למחצה.
בעמל  שלשה דורות כבשו את יסוד המעלה מן השממה והקימו אותה ושמרו עליה.עמדו בפגעי הטבע ובסבל הבדידות ובעוני מדכא ובעבודה מפרכת. מה שלא עשתה השממה לר' ישראל אשכנזי עשו שומרי השממה לנכדו."


http://www.izkor.gov.il/HalalView.aspx?id=505357
              



                                      יוסף טייטלבאום ז"ל


"....לא ידענו שבנוסף לתפקידיו בגבעת ברנר כנציגנו כלפי השכנים,כשומר שדותינו , מילא תפקיד נוסף-תפקיד אחראי ומסוכן מטעם אותו ארגון חשאי(ש"י) שכולנו נשאנו את החברות בו כסוד אפוף תפארת.
הוא ידע לשמור סוד והוא ידע ללכת לבדו לגוב האריות לשם מילוי תפקידיו אלה.  זכורני אותו בוקר 9 לדצמבר 1947 כאשר יוסף יצא בבוקר,חגור אקדוחו החדש עם עוד חבר בלתי מוכר לנו לשליחות רחוקה מהבית. במקרה נתקלתי בו באותו הבוקר-נגש אלי נתן את היד שלא כרגיל ואמר -"שלום ולהתראות". 
זקוף כתמיד ומחייך ... הלך ולא חזר.  הוא מצא את מותו ,לא בדרכים .
 הלך לגוב האריות בבדידות וביחידות. נפל בפרוץ מלחמת הקוממיות,הקרבן הראשון של בני הגבעה במלחמה זו  והברית בין מתנחלי הגבעה הזו לבין בני יסוד-המעלה נחתמה בדם אחד מבניה היפים והמקסימים".  (מאת אליעזר רגב)
ומתוך עיתון "דבר" : "דבר הרצחו של טייטלבאום פשט מהר בכל הארץ ואבל כבד ירד על רבים.... הבוקר ב 9.00 יועבר ליסוד-המעלה שם הניח אשה ושתי בנות.
 עם הרצחו אבד ליישוב איש אשר שירת שרות נכבד בקשירת קשרים עם העם הערבי . מדן ועד באר-שבע נקרא לא פעם להשלים בעניני יחסי שכנות בין יהודים לערבים. 
"אבו אישמעין" קראוהו הערבים בחיבה והערצה. לא זכה לתת מכשרונו ומסגולותיו למדינה ובשליחות חשובה נרצח ע"י פורעים מבני ערב.


http://www.izkor.gov.il/HalalView.aspx?id=90970




                           ישראל טיליטיצקי ז"ל   

       "בן בנימין וחיה טיליטיצקי , נולד במושבה יסוד-המעלה. בסיום לימודיו בבית הספר העממי למד בבית הספר החקלאי מקווה ישראל .
כבן נפח כפרי שספג מילדותו את ההכרה בערכם של כלי עבודת האכר התמחה במקצועות הטכניים שבמשק החקלאי ואמר להכניס לבית המלאכה של אביו את השכלולים החדשים. תוך כדי לימוד התקין מודל חדש של מחרשה והקדיש הרבה מרץ ומסירות בשעת יובל מקווה ישראל להכנת תערוכת הכלים החקלאיים ובניית הדוגמאות.  בשנות לימודיו התאמן ב"הגנה" משלב גדנ"ע ואילך.
מראשית מלחמת השחרור השתתף בהגנת הגליל העליון ובקרבות עם הכנופיות היה מטובי המקלענים ב"ברן" ומהמשתתפים בהתקפה על נבי יושע.
 בשעת הנסיגה נשאר לחיפוי,העביר את הברן מחלון לחלון וירה בלי הרף עד שחבריו עלו על האוטובוסים. כשנשאר יחידי, הטיל את עצמו מהמצודה והתגלגל עם ה"ברן" במורד ההר וכך ניצל אך נפגע בברכו. לא קיבל את הטיפול הדרוש ובגלל צליעתו לא יכול היה לצאת לפעולות, אך כשבאה התקפה על משמר-הירדן לא נתנו ליבו להשאר בבית.
דרש לשתף אותו בהגנת המקום באמרו שלחפות יוכל גם בצליעה. שם נתרסק מפגיעת פגז ביום 5/6/48 .

http://www.izkor.gov.il/HalalView.aspx?id=23673 

                                              יוסף ברש ז"ל 

"נולד ביסוד-המעלה  ה' באייר תרפ"ג , מצד האם היה נין לר' פישל סלומון מייסד יסוד-המעלה , מילדותו נכרו בו סימני כשרון לספרות....וכשגדל יעצוהו לעסוק בהוראה אלא שהוא דבק באדמת הגליל ושאף להיות עובד-אדמה. בהתבגרו נשלח לעבוד בבית הספר המחוזי בגבעת-השלושה אבל מיד חזר הביתה כי ידע שדרוש הוא להוריו במשק. בשובו טיפל גם בנשק המגן הבלתי חוקי .
 בימי החיפושים בכפר-גלעדי השתתף בהגנה יחד עם צבי אשכנזי וחבריהם ונפצע. בראשית הקרבות בארץ השתתף בהגנת נאות מרדכי, בהעברת הילדים מרמות נפתלי ובסחיבת הפצועים ממלכיה דרך ההרים ,מהלך 8 ק"מ.
עשרה לילות פעל בבונקר ברמות נפתלי תחת מטר אש בלתי פוסק  ואז יצא להבטחת הדרך לצפת.  ב 29 למאי כשהסורים עברו את הירדן לחם ליד מנסורה כרגם מומחה ותחת מטר כדורים רץ להביא מכונת יריה. לאחר שהאוייב נהדף עבר לעזרתן של סג'רה ולוביה ומשם עבר למשמר-הירדן.
באחד הקרבות שבהם השתתף נשא על גבו את אחד הפצועים כדי להצילו ממות . בימי ההפוגה פעל במשלטו וכשהסורים התקיפו את המקום  (9 ליולי) השתתף בהדיפתם.
 ב 10 ליולי 1948 כשאותו משלט הותקף ע"י כח משוריין של האוייב והשריונים התרבו ,הוצע לאנשים לעזוב את המקום אך הוא סרב ולחם עד הסוף.


           http://www.izkor.gov.il/HalalView.aspx?id=92848


בהגנה על המולדת איבדה המושבה ממיטב בניה :


יהודה איבי  ז"ל
http://www.izkor.gov.il/HalalView.aspx?id=93902 

יואב וספי ז"ל 
http://www.izkor.gov.il/HalalView.aspx?id=94419


ארנון וספי ז"ל 
http://www.izkor.gov.il/HalalView.aspx?id=510465


ניר מזרחי ז"ל
http://www.izkor.gov.il/HalalView.aspx?id=510880


אורי מעוז ז"ל 
http://www.izkor.gov.il/HalalView.aspx?id=511855 

 איתן שמיר ז"ל http://www.izkor.gov.il/HalalView.aspx?id=800723

דוד זמירלי  ז"ל 
http://www.izkor.gov.il/HalalView.aspx?id=800835 
לקרוא ולבכות
http://www.nrg.co.il/online/54/ART2/330/449.htmlhttp://www.nrg.co.il/online/54/ART2/330/449.html


ערב מלחמת העצמאות - פרק ב'

בילדותי נהגנו לחגוג את יום העצמאות במתחם בית הספר ,בסיום החגיגה המסורתית היה נערך קומצ'יץ במגרש הכדורגל שהיה נמשך אל תוך השעות הקטנות של הלילה. אנחנו הילדים היינו מחכים בכל שנה על מנת לשמוע את סיפורי הגבורה של בחורי המושבה . ואני חיכיתי לשמוע בעיקר את סיפוריהם של שאול מזרחי (נכדו של חכם שלמה מזרחי)  ושל  יונה מזרחי , אם זיכרוני לא מטעני , היו שניהם חברים במחלקה הערבית של הפלמ"ח .    

סבו של יונה הגיע לארץ מכורדיסטאן והיה פועל אצל הברון , תחילה בראש פינה ואח"כ ביסוד-המעלה. עם הפסקת עבודות הברון במושבה , העניק לו הברון חלק מאדמות הגנים והושיבו ביסוד כאיכר. לאחר מותו של הסב ירש הבן אהרון אשר קראו לו אהרון כורדי  את הנחלה והוא נשא לאישה את מינה כהן ,בתו של יצחק כהן הי"ד . בנו יונה מזרחי , הוא אותו יונה שהצטיין בימי מלחמת השחרור ואשר כינו אותו בשם - יונה הגבור והאמיץ , פרק זה מוקדש לו. 
הפרק הזה מספר את קורות הקרבות בהם השתתפו בני המושבה וזאת מתוך הספר "נחשוני-החולה" ליובל ה 75 של המושבה. מקווה שאוכל להשיג את סיפוריו של יונה הסיפורים שלאורם גדלתי .   

              ההתקפה הראשונה על מבצר נבי יושע (תחנת המשטרה)

תחנת נבי יושע ומלכיה הכפר נמצאים במרחק של 7 - 8 ק"מ מיסוד-המעלה,אבל משתי הנקודות הפציצו כל הזמן את המושבה ומשם יצאו הפורעים לחסום את התחבורה בכביש הצפוני .משם יצאו גם להצליף על המושבה ובעיקר על העובדים בשדות , מכאן בא הצורך לחסל שתי נקודות אויבות אלה בהקדם. 
בני יסוד-המעלה לקחו חלק מכריע בפעולות אלה , הצטיין במיוחד יונה מזרחי,בן הדור השלישי של המושבה. בראשונה דאגו להקל מעל אנשי רמות נפתלי את כובד המצור וההתנפלויות. הילדים והנשים הוצאו מהמקום, בני יסוד-המעלה אשר הכירו יפה את הסביבה עזרו לשאת את הילדים בידיהם והנחו את המעבירים בדרכים צדדיות דרך ודי נבי יושע מערבה ממבצר נבי יושע.
 לאחר שהעבירו את הילדים  חזרו להעביר את הצאן. הרועים הוציאו את הצאן כמו שהיו על פעמוניהם, מיד קפצו אנשי יסוד ,הורידו את הפעמונים והוליכו אותם ואת הילדים למושבה ,אז חזרו לרמות נפתלי ולקחו חלק בהסתערות על מבצר נבי יושע. ביניהם בלט ישראל טיליטיצקי מתלמידיו של דוד ליבוביץ במקוה ישראל.  ישראל שלט במקלע שליטה מלאה והיה קלע מצטיין .
 ההתקפה הראשונה לא נעטרה בנצחון. נאלצו לסגת והנסיגה היתה קשה ומרה כי הצלפים הערבים היו בתוך חומת הביצורים ואנשינו גלויים בפניהם.  הודות לקור רוחו ואומץ ליבו של ישראל שמפעם לפעם בחר לו נקודת מחסה גבוהה המשקיפה יפה על האוייב פנימה, הצליח לאפשר נסיגה מסוכנת פחות. הוא היה מנתר מסלע לסלע עד אשר עברו ונסוגו כל אנשינו ,אחרון הנסוגים היה הוא עצמו . (את סיפורו הבאתי בפרק לזכר הנופלים) .
         השתתפות בחורי המושבה בהתקפה השניה על נבי-יושע 
 
לאחר מכן באה ההתקפה השניה על נבי יושע  .ההתקפה השנייה היתה נועזת ביותר כי למגיני המצודה נוסף כח חדש ורב מאנשי קאוקג'י. על אף האומץ ומסירות הנפש של חיילנו נסתיימה גם התקפה זו בנסיגה תוך אבידות קשות. 
צעירי המושבה ובראשם יונה מזרחי לקחו חלק בחיפוי על הנסיגה ובסוף היו הם כמעט היחידים שטיפלו בהעברת הפצועים. צריך היה להוריד אותם מהר תלול זה באלונקות ,כשבכל אלונקה מחזיקים 4 בחורים וגם אלה מוכרחים היו להתחלף כל 10 רגעים . מספר הפצועים אף הוא לא היה קטן
בשל הצלפים שעמדו במצודה חייבים היו לעשות הקפות לפי הוראות המנחה , יצחק סאלומון בן ברוך סאלומון (מש' פישל סאלומון) שהכיר יפה את הסביבה וכך העבירו ליסוד-המעלה את הפצועים וגם את הנופלים.
http://www.shimur.org/viewArticleWeb.aspx?articleID=199&websiteID=95 

                                      הערבים בורחים
 
בפקודת המופתי ועוזריו החליטו הערבים לפנות את כפריהם כדי לאפשר ללוחמיהם לעשות מלאכתם , מלחמת השמד בנו באין מפריע.
בליל השבת אור ליום כ"ז אייר נתקבלה הודעה לבחורי יסוד המעלה , ע"י שליח מיוחד מן המפקדה הראשית בגליל העליון שהנה הולכת ומתרכזת התקפה גדולה וקשה של צבא סורי סדיר על משמר הירדן וטובא
ביחד עם ההודעה ניתנה הוראה למחלקת הקרבות ביסוד-המעלה לגייס ולצרף כל איש אשר יכול להחזיק נשק בידו ולצאת מיד נגד כוחות האוייב העומדים להתקיף  , הוראה זו התמלאה במהירות. 
בחורי יסוד-המעלה נתחלקו לשתי כיתות. האחת יצאה לעזרת אנשינו בטובא תחת פיקודו של יונה מזרחי, לפקודתו היו 5 אנשים. בהגיעם למקום נפגשו עם פלוגה סורית מתקדמת. בחורינו הצליחו להתגבר על הסורים על אף ההפרעות ואי הסדרים אשר הכניסו אנשי אל הייב (שבט בדואי אשר נחשב לידידנו ונלחם לצידנו) בעוזרם על ידם.
 הקשיים והבלבולים במערכה זו באו בשל כך שקשה היה להבדיל בין אלו שנחשבו ידידנו לבין אויבינו בנפש המקומיים כי לבושם וצורתם אחד הוא.
  בשעת הקרב חדל לפעול המקלע היחידי שהיה לחיילינו. אי אפשר היה לתקנו בשדה הקרב אלא בסדנא.  דוד גולדנר (נכדו של גרינקר) ויוסף ברש התנדבו ללכת ולתקן את המקלע, כל זה נעשה תחת מטר של כדורים. הבחורים הצליחו לתקן ולשוב מייד. בעזרת המקלע הצליחו להדוף את האוייב עד הירדן כשמאחוריהם 17 חיילים סורים הרוגים. 
                                
                            הקרב על משמר הירדן
 
 למחרת בשבת נתקבלה פקודה שניה מן המטה בראש-פינה לצאת מייד לעזרת משמר-הירדן. בהתאם לפקודה יצא שלמה גדולטר ,מא"ז המושבה עם כיתה של 15 איש מבחורי המושבה באוטובוס לראש-פינה על מנת להגיע למשמר-הירדן .
 אי אפשר היה ללכת בדרך הישרה מיסוד למשמר כי היו כוחות אויב רבים בשטח. באוטובוס נסעו עד "ירדה" (בערך בחצי הדרך בין ר"פ למשמר) ומשם המשיכו למטרתם ברגל, בכל הדרך הזו היו אנשינו גלויים לעיני האוייב לכן נכנסו לחורשת הזיתים הנמצאת מצידה המערבי של משמר, 500 מטר מחוץ למושבה.
 בדרכם לחורשת הזיתים הבחין בהם האוייב וכיוון עליהם אש רובים ופגזים. אחד הפגזים פגע בישראל טיליטיצקי בן יסוד, מייד אחריו נפל חלל ישראל לבקוביץ ז"ל מחולתה.
 עד שהחשיך לא עלה בידי בחורינו להכנס למשמר, לאחר שהחשיך נכנסו והתייצבו בעמדות.
ביום ראשון הצליח האוייב לעבור את הירדן והתקיפו את משמר מכל הצדדים. בחורינו עמדו נגדם והדפו אותם חזרה לעבר הירדן מזרחה בהשאירם אחריהם כ 60 הרוגים ונשק ותחמושת שנאספו ע"י בחורינו. 
לאחר שהסתיים קרב זה ואש האוייב נפסקה הצליחו בחורינו לאסוף את גופותיהם של חבריהם  ישראל טיליטיצקי ז"ל  וישראל לבקוביץ ז"ל . 

יום שני, 23 באפריל 2012

ערב מלחמת השחרור - פרק א'

מתוך הספר"נחשוני החולה"-תולדות יסוד-המעלה ומיסדיה ליובל ה 75 ,מאת א.מ.חריזמן,כונס ע"י יהודה גרינקר הוצא ע"י המועצה המקומית של יסוד-המעלה ואגודת מי מרום .

                                       ערב מלחמת השחרור

"לאחר המצור בכפר גלעדי בו נפלו צבי אשכנזי וחבריו (הם נרצחו בחושם לעזרת כפר גלעדי שהותקפה ע"י הצבא הבריטי וחיל הספר) החלה המשטרה העויינת להציק לכל הישובים בגליל העליון ובתוכם כמובן גם יסוד-המעלה , ע"י עלילות שונות ובעיקר ע"י חפושי נשק. הם ידעו כי נשק נמצא לרוב בכל הישובים היהודיים. ביסוד-המעלה התכוננו לכך וכל הנשק הוצפן בבורות שכוסו ועבר עליהם החורש.
בראשית חורף תש"ז לאחר שירד היורה היה צורך בבדיקת כלי הנשק הצפונים באדמה והדבר נעשה כמובן בלילות ובמחתרת. בדיקה זו נעשתה קבע לאחר כל גשם שירד. צעירי המושבה שעסקו בכך היו מעטים ועמוסי עבודה.
לאחר בקורה של ועדת החקירה האנגלו-אמריקאית בארץ נתקבלו מן השכנים הערבים ידיעות לא טובות והדבר הביא לחיזוק ההגנה באיזור.
 בן המושבה יצחק סאלומון  איש הש"י שהיו לו קשרים אמיצים עם הערבים והמוגרבים שוכני הכפר תלל ליד יסוד המעלה(פחות מק"מ) הוזמן לחתונה לכפר עמוקה אשר על הרי נפתלי(כפר של מוגרבים). 
הייתה זו אסיפה של פורעים שניצלה את החתונה לתעמולה והסתה נגד היהודים. הוא נתקבל כרגיל בספר פנים יפות אך באמצע החתונה הרגיש עיניים בוחשות ובודקות אותו שלא כרגיל. הוא פנה לידידיו ושאל לפשר הדבר ואלה יעצו לו  לראות,לשמוע ולשתוק.
באותו לילה לן אצל אחד מידידיו והלה סיפר לו פרטים על ההתייעצויות שהיו לפורעים ועל תכניותיהם להשמיד את יישובי היהודים עוד לפני הדיון בלייק-סקסס ויעץ לו לא לבוא יותר לכפר ערבי ולמסיבות כאלה.
שכנינו היו ערים מאוד לדיונים בלייק-סקסס. כל כפר התעניין לדעת בידי מי יפול כפרו במקרה של חלוקה-באזור ערבי או יהודי.
 תקוותינו היתה כי ביום פקודה נוכל להעזר על ידם אולם תקוה זו נתבדתה מיד שכן מיד לאחר ההכרזה על החלוקה יצאו שליחים מטעם המופתי הירושלמי ועוזריו בצפת וארגנו גם את המוגרבים לפעולות איבה נגד היהודים. 
מאז נמנעו גם הערבים הנאמנים לנו,כביכול,מכל מגע אתנו בפחדם מפני המופתי ועוזריו. "

התמונות באדיבות ארכיון המושבה (יהודית ברקאי) מהחוברת יסוד-המעלה תמונות ומילים לרגל מלאת 120 שנים למושבה   




המשך יבוא ..
  

יום ראשון, 15 באפריל 2012

בית מזרחי - 140 שנה של התיישבות יהודית בעמק החולה

                                                  ירחמיאל מזרחי ז"ל

         טלפון  בשעות הבוקר  הודיע לי כי  ירחמיאל  (ירח - כפי שנקרא על ידנו) נפטר , ברוך דיין אמת.

ירחמיאל ז"ל   בנם של מרקדו ודיאמנטה מזרחי  היה נכדו של חכם שלמה מזרחי  שהיה היוגב הראשון , הבודד על אדמת יסוד-המעלה עוד לפני הווסד המושבה. 
לפני  140 שנה  ירדו האחים שלמה ושאול מזרחי מהעיר צפת והיו ליוגבים  כאן בעמק החולה  בקולוניה "מי-מרום".  משפחתו של חכם שלמה גרה בצפת והוא לבדו באוהל שהתקין לעצמו .

 "כשבנה הנדיב את הבתים ביסוד-המעלה עמד חכם שלמה והעביר את משפחתו מצפת והתיישב ביסוד ישיבת קבע , בן 7 היה בנו מרקדו נחום כשהצטרף למושבה ובהיותו בן 17  נשא לאישה את דיאמנטה לבית ממן .

פעם שאלה דיאמנטה, כלתו של  חכם שלמה  : "הגידה לי חמי, מה ראית להחליף את צפת ביסוד ?"-                 
 "בתי , השיב לה- האדמה אם אינה מנחילה לעובדה עושר  הריהי נותנת לו אושר.   הרי בן יש לי ואדיר חפצי להרגילו לחיי צדק ויושר ולמנעו ממרמה, ועבודת האדמה מונעת את האדם מחטא ונותנת טעם אמיתי לחייו".

במכתב שכתבו חברי אגודת מזריץ' מחוץ לארץ לחכם שלמה בנוגע לחבריהם ביסוד-המעלה המכתב פותח במילים אלו :" אנשים שבאו אלינו מסרו לנו את יקר רוחו וטוב ליבו , שהוא מוכן תמיד לעזור וליעץ עצה טובה לכל עולה לארצנו " 

"סמוך לפטירתו של חכם שלמה פנה לבנו  ואמר."אל תבכה ואל תצטער .. אני מאושר לראות בנים לבני.  ראה , שמור את נחלתך ואז שמור  תשמור גם היא אותך "

ירחמיאל  נולד בשנת 1930 והיה צעיר הבנים של  מרקדו ודיאמנטה ז"ל,  ירח השתתף במלחמת השחרור בהגנה על יסוד המעלה , הוא נשא לאישה את אסתר  תבדל"א  בת ירושלים  והקים במושבה בית ומשפחה  לתפארת .
 רוני בן כתתי ממשיך את המשק החקלאי  , ניר הבן הצעיר נפל בעת מילוי תפקידו בשנת 1984  והבנות נגה ומאיה .
 ירח זכה לראות נכדים  וכדברי  סבו חכם שלמה מזרחי   " מאושר לראות בנים לבני "  
 הוא המשיך לעבוד במשק החקלאי  ובמקביל עבד בעבודות שונות  כולל דיג באגם החולה  וגם כמדריך אזורי לטיפול בפרי האבוקדו  והכל  על מנת  לפרנס את משפחתו  , ירח היה איש נעים הליכות  שתמיד שמחתי לפגוש  ושתמיד היתה לו מילה טובה ועצה .

 ירח, אביו של בן  כתתי רוני,  נפטר אחרי מספר שנים של נוכח לא נוכח , ירח  שהיה איש אדמה ואיש עבודה  לקה בשבץ לפני מספר שנים ומאז מצבו רק הלך התדרדר  , אסתר אשתו  טיפלה בו במסירות נפש אם בבית ואם במוסד  , יהי זכרו ברוך.