כהקדמה אני משתפת את זכרונותיה של מירה, בת המושבה : "
כיצד הקימו סוכות גומא ראשונות
שנתיים ימים התענו המשפחות בבית האוצר ובסוכות הקש ורשיון לבנין אין וקושנים הס מלהזכיר .אמר ישראל אשכנזי:אלכה נא ואראה מה טיב מעונותיהם של שכנינו הבדוים השוכנים על פני מישור החולה מצפון לים סומכי ,אולי אלמד מהם דבר שיהיה לתועלת לנו ? פרש לאותו מקום ומצא אותם שוכנים בסוכות עשויות קני-סוף וגומא (הפפירוס) הגדלים למכביר בחולה. נכנס אליהם והוא כבר יודע לגלגל בלשונו כמה מילים בערבית -ישב ביניהם והתחיל משוחח עמם על דא ועל הא בתוך כך חוקר ודורש לדעת מהיכן הם משיגים את החומר לסוכותיהם ?אגב שיחה ראה בדואי אחד עוסק בהקמת סוכה. התבונן ישראל למעשה ידיו ולמד את המלאכה.בקש את הבדוים שיראוהו את המקום בו צומחים הקנים,הבטיחו לו לשלוח עמו אדם להראותו את הדרך.למחרת השכים ויצא אל החולה,מהלך יום תמים,כרת קני סוף וגומא ועשאם חבילות חבילות. משהרגיש רעב לקח מהקמח שהביא עמו ואפה פיתה ואכל. משסיים מאכלו קם והתחיל מעביר הקנים אל החוף. עוד הוא עושה כה וכה והנה ר' פישל בא.הוא שב זה עתה מצפת.מה העבודה הזאת לך,ישראל ?שאלהו. מתכונן אני להקים מתבן מחומר זה מזיבו ישראל. ומפני מה לא קראת את בני משה שיעזרך ?קראתיו והוא סרב.
חזר ושאל ר' פישל: קני סוף וגומא יש אבל ל"שוואריט" (זמורות ארוכות הנכפפות כקשתות ושעליהן כשלד מוקמת הסוכה) מנין תיקח?גם זה יסודר בעזרת השם,משיבו בנחת ישראל,רק סבלנות.סמוך לגשר בנות יעקב גדלים שיחי ההרדוף וראיתי לא פעם שהערבים משתמשים בו לצורך השוואריט. לאחר שאעביר את הקנים אפרוש אל הגשר ובגרזן שבידי אכרות זמורות כדיי צרכי.
שמא תסכים שנעשה מלאכה זו בשותפות ? מציע ר' פישל , ניחא הסכים ר' ישראל, אך בתנאי שבין הסוכות הראשונות תהא אחת בשביל ר' שבתי ליקרמן השוכב חולה ואינו יכול לבנות בעצמו. הוסכם ומכיון שהוחלט להקים סוכה לכל אחד ואחד הכפילו פי כמה את כמות הקנים.
לחוכר הדגים של ים החולה,יהודי צפתי ר' הירש מוהליבר שמו הייתה סוכה על החוף וסירה. נתן ר' הירש את סירתו לישראל כדי שיחצה את הים ויביא משם את קני הגומא. הפליגו אנשים בסירה ובאו אל ביצת החולה.נטלו כלי העבודה והתחילו בעבודתם,כוסחים את הקנים מאלמים לאלומות ומעבירים מיד ליד עד הגיען לשפת החולה שם קושרים אותן בדמות רפסודה ומשיטים אותן על פני הים ע"י מוט עץ אשר אורכו כ 4 מטר הנקרא בערבית טקוש בכיוון המושב. פתאום פרצה רוח חזקה בלב הים וקרעה את הרפסודה לשתים .חלק אחד נהדף אל מרחב הים וחלק אחד מטלטל בידי הרביעיה ,בקושי רב הצליחו להציל את קני הסוף והגומא ולהכניסם אל המושבה.
ומנין יקחו עצים לתמוך בהם את הקירות ולקרות את הגג ? לקנות חומר בצפת -הריהו כרוך בכסף ויער אין בכל הסביבה הנראית לעין .רק בעבר הירדן מזרחה נמצא יער מצמיח עצים גבוהים וראויים לאותה תכלית. אמנם הדרך אל היער היא בחזקת סכנה בגלל הבדוים הנודדים בסביבה שעיקר פרנסתם כידוע על הגזל והם אורבים לעוברים ושבים וגוזלים רכושם. אבל לא איש כישראל יירתע מסכנה כגון זו וייתר חבריו שהחליטו אף הם להיות בין מקימי הסוכות מאותו חומר הסכימו להצטרף לישראל בהפלגתו אל עבר הירדן לשם הבאת העצים.
בני החבורה עברו את הירדן,חטבו עצים כמספר הקורות הדרושות להם, העמיסום על שכמם ויצאו לדרכם אל המושבה. כשהגיעו לגשר בנות יעקב , נעצרו על ידי ערבי אחד-אפנד מצפת שחכר מאת הממשלה התורכית את הזכות לקבל דמי מעבר על כל סחורה היוצאת מעבר הירדן מזרחה לעבר הירדן מערבה.
הלה דרש מהם דמי העברת העצים דרך הגשר וגם דמי הליכה שלהם עצמם. טענו הם:אנו נושאים בעצמנו את המשא ואנו פטורים מתשלום דמי מעבר, ענה להם : דינכם כדין חמורים ועליכם לשלם במיטב הכסף.
כסף לא היה בידם ואין דרך לנטות ימינה או שמאלה ואין עצה ואין תושיה. האפנדי כבר עכב אותם רוב שעות היום ומי יודע כמה יחזיק בהם עוד ? אבל גם האפנדי עצמו עמד תוהה ונבוך :ייקח מהם את העצים תמורת המס -מה ערכם של העצים במקום הזה ? נמלך בדעתו ומצא עצה טובה : גן יש לו על שפת הירדן,גן ירקות ונטעים והגיע שעתו לעדרו ולהשקותו וכיון שליהודים אין כסף לשלם לו המס , ילכו ויעבדו בגן תמורת המס שהם חייבים לו.
מאין ברירה קבלו האנשים את הצעת האפנדי ויצאו לעבודה בגן,התקינו את הערוגות,חפרו את התעלות לצורך ההשקאה עדרו סביב הנטעים והשקו את הגן וכך עבדו עד שקיעת החמה. עם לילה נתן להם האפנדי לשאת את מטענם ולהעבירו בשלום אל מושבתם. אז נגשו חלוצי יסוד להקים את שלוש הסוכות הראשונות וכך בונים את הסוכה :- נוטלים את השווריט ,ארבע מטרים אורך כל אחד וכופפים אותם בצורת חצי קשת, מעמידים שניים זה ליד זה ומחברים אותם כשהם מהווים יחד קשת שלמה נטויה כלפי מטה ושני קצוותיה מזה ומזה ננעצים עמוק בתוך האדמה. חמש שש קשתות כאלה אשר מחברים אותם בקני סוף בצורה מצליבה וברווח של 50 ס"מ בין קנה לקנה, את קני הסוף מחברים לשווריט במשיכת גומא והן מהוות את השלד לסוכה.אחרי כן מכסים את השלד במחצלות עשויות גומא -והסוכה על תלה עומדת. ועד שהם עסוקים בהקמת הסוכות הראשונות הופיע פתאום ,כאילו צץ מן האדמה ,השייך של הסביבה והתחיל מפריע להם בטענה שהקמת סוכות אסורה על פי החוק. העניקו לו התמימים , חצי רוטל קהוה ושקית אורז ,שכר "לא יחרץ" - והכל בא על מקומו בשלום.
הוקמו המתבנים והסוכות -והמתיישבים טעמו בהם טעם ארמונות .
המשך יבוא......
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה