דפים

יום חמישי, 16 בפברואר 2017

תיירות ואירוח ביסוד-המעלה

                                   תיירות ואירוח ביסוד-המעלה  

בשנים האחרונות הוקמו חדרי אירוח במושבה על מנת ליצור מקור פרנסה נוסף לצד החקלאות ,ברבות השנים הצטרפו משפחות למושבה שעוסקות אף הן באירוח ובתיירות.
ההיצע למתארחים במושבה הוא מגוון והאפשרויות שמארחי המושבה יסוד-המעלה מציעים הם בצימרים ,בחדרי AIRBNB ובאחוזות אירוח .
המטיילים והלנים כאן יכולים לבלות  במוזיאון אחוזת דוברובין -ולהכיר את תולדות היישוב, מוזמנים לגלריות  האומנים השונים במושבה ,מוזמנים לכייף ברכיבת אופניים או טיול סוסים ,לשבוע מארוחה טובה במסעדות או בבית הקפה השכונתי ,לפסוע סתם לאורך רחוב המייסדים בואכה הירדן, לצאת לטיול ג'יפים באזור ,לשייט באינדי פארק או לצעוד בשמורת החולה .  
 כשנפגוש את צאצאי משפחות הראשונים  נזכור כי לא תמיד כך היה. היו שנים בהן הדירו אורחים את רגליהם מהמושבה בגלל הקדחת  ובגלל הסמיכות לגבול עם סוריה אולם נביט סביבנו ונראה את המושבה פורחת את המטעים המניבים והעמק הפורח ,המושבה משגשגת וענף התיירות מתפתח  והקדחת ?תודה לאל ולקידמה  נפטרנו מצרתה.  

אני מביאה את דבריו של ז. רוזנטל שהתארח במושבה בשנת 1924 כפי שהובאו בפרק "פרקי הווי" מהספר"נחשוני-החולה" לתולדות יסוד-המעלה ומייסדיה .

                                                בגליל העליון יסוד-המעלה 


עם שחר. בחוץ אינם מכירים עוד בין תכלת ללבן. האוויר קריר ולח. על הצמחים רועדים עוד נטפי ספירים מטל הלילה. על ההרים פרוש ערפל אפור המתנשא על כנפי בלימה ישר למרום. 
כל המרחב מהירדן עד מי מרום עד יסוד-המעלה נראה כמכוסה בצעיף געגועים,נוף נחמד שוקט ושאנן. אנחנו רוכבים לאט לאט עקב בצד אגודל. העין לא תשבע מראות את המראות הנהדרים אשר בעמק הירדן הנאווה.
במשך שתי שעות רצופות שטח קצר של כמה קילומטרים והנה רואים אנחנו כאן מוצא של הירדן ממי-מרום (אגם החולה). האגם הזה נראה כאחיו הקטן של ים כנרת-כל כך דומים הם זה לזה.
רחוק ורחב תשתטח חלקת מי מרום. בימות החורף יגאה האגם הזה ויעל על שפתו משפעת מי הירדן הנופלים בו ובקיץ ישוב ויתכנס על גדותיו ומסביב לו תשתרענה אז ביצות שזבובי קדחת שורצים בהן לאלפים ולרבבות גם ביום וגם בלילה.
לפני ארבעים ואחת שנה באו הנה יהודים  וייסדו על שפתו המערבית של מי מרום את המושבה יסוד-המעלה.
כשהגענו כאן אל הרחוב הראשון ראינו מרחוק איכר עברי אחד המכין את עצמו לנסיעה. שמנו אליו פעמינו ואף על פי שהיהודי כבר רתם את עגלתו לנסוע השדה, ציווה לנערו לפתוח את הסוס והזמין אותנו הביתה.
מן הצד עומדת לה מושבה זו קרוב לתחום סוריה ומפני הקדחת הנוראה השוררת כאן חוששים התיירים לבוא הנה ועל כן יקדמו בני המושבה בברכה פני כל איש חדש.
הלב זע למראה ההמולה שקמה בבית. גברת הבית לחשה סוד באוזני בתה הקטנה הילדה נעלמה בן-רגע חיש שבה מתוך נשימות כבדות ומתחת סינרה  בלטו זוג כוסות וקעריות יפות שהחזיקה בהן בידיה, והנער פתח את הסוס .אמו רמזה לו והוא נראה תכף ובידו קערה מלאה ביצים טריות שהביא מן הלול. זאת הייתה המולה שקטה. רצו לכל העברים,מה שחסר להם לקחו משכנם וגברת הבית שנסה מתניה והשתדלה שהארוחה תהיה נעימה ביותר ובעל הבית ומשפחתו ישבו אחרי כן והתענגו לראות אותנו סועדים לבנו מתוך תאבון. 
מן החדר השני נכנס עלם כבן שש עשרה,הוא בא אחוז שינה,חיוור כדונג בהיותו מעונה ממחלה ממושכה שתקפתהו. הוא פנה אל בעל הבית,אביו ואמר לו שאם יסע לאחר זמן,גם הוא-העלם יתלווה אליו. מראהו החולני של העלם גרה בי את הרגש הבלתי יפה של סקרנות ואני שאלתי את אביו בלחש: מה לו לבנך ?  הוא קודח ולא יותר.  ואתה תתן לו לנסוע אל השדה ? חח, שרבב אדוני הבית את קולו בגיחוך , לו שמנו לב כאן ביסוד-המעלה לדברים שכאלה,צריכים היו רבים מאיתנו ללכת בטל כל השנה ובחום של 38 39 מעלות כשצריכים לכך גם כן עומדים בשדה ועובדים.
והאיש התחיל מונה כרוכל את כל מדורי הגהנום את כל התלאות והפורענויות שעברו עליהם פה במושבה בעטיה של הקדחת הצהובה, מה שהוא בעצמו זוכר ומה שסיפר לו אביו שהיה מן הראשונים שבאו לפה לפני  ארבעים שנה ואחת.
הלכנו לטייל קצת במושבה וסביבותיה. עכשיו שקט גמור ביסוד-המעלה. בריאים וחולים עסוקים עכשיו בשדה. ראינו כאן ילדים שכרסותיהם נפוחות ,מעוני קדחת יושבים בחול והנה עובר כבזק בחור אחד פרש חסון כאלון -יליד המושבה, מקום הקדחת.
שעה ארוכה הלכנו מסביב למושבה בין עצי אקליפטוס ואילנות פרחים נותנים ריח טוב . מכסה מימיו הכספי של מי מרום רועד ומזדעזע ונעשה קמטים קמטים. בשטח של כמה קילומטרים ישתרע אגם זה. וכל הכיכר אשר בין המושבה והאגם מכוסה עשב ירוק. מה נהדר האגם ומה רבה הקללה הבאה ממנו"
                                                                ***
כשהיינו כבר בדרך למטולה לא יכולתי עוד להסיח דעתי מתולדות העינויים של יסוד-המעלה.
צא וחשוב עד כמה מגיע כוחה של ארץ זו: אחת וארבעים שנה רצופות מתענים יהודים,יהודים פשוטים ושכיחים והולכים וכלים אך כדי לרכוש להם בדמם שעל אדמה מעובד בארץ-ישראל....."



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה