דפים

יום שבת, 15 בספטמבר 2012

ראש - השנה

שבת אחרונה בשנת תשע"ב שנה של עשייה מבורכת ,שנה בה (טפו טפו-בלי עיין הרע) גדל מספר המבקרים והאורחים המתעניינים במורשת המושבה ותולדותיה והמתעניינים בקורותיה של משפחת דוברובין מאז ועד היום. 

שנה בא ציינו 140 שנות התיישבות יהודית כאן בעמק החולה התיישבות שהתחלתה בקולוניה מי מרום והמשכה בהקמת המושבה בשנת תרמ"ג(1883).

במשך השנה ארחנו משפחות,גמלאים,תיירים מחו"ל (יהודים ושאינם) ילדי גנים,חיילים,מורי דרך לעתיד,ועוד.שנה בה חשפנו יותר ויותר סיפורי ראשונים. שנה בה שוקמו רהיטי הבית בעזרת תקציבי תמ"ר והמועצה לשימור אתרים.

לקראת השנה החדשה הבאה עלינו לטובה (בתקווה גדולה)אני מאחלת למושבתי ולמוזיאון המושבה שתהיה שנת התחדשות שגשוג והצלחה .

כמנהגי ולאחר נבירה בספר  "נחשוני החולה" שיצא ליובל ה 75 של המושבה אני מעלה סיפור המתקשר לחג ולתקופה. 

 

                                התנדבות 

" בראש השנה תרע"ז(1917),בליל החג, הופיע שליח מראש-פינה(שכבנו אז על הגורן,הואיל וטרם נגמרה העבודה מחמת ההפרעות מטעם הממשלה) והודיע לנו את דבר החובה להתנדב לצבא.
ג'מל פחה עתיד היה למחרת יום ראש-השנה לעבור את משמר-הירדן,בדרכו מדמשק לתעלת סואץ והוחלט להראות את נאמנותנו לממשלה ולהשתתף עם מחנות הערבים הבידואים שהתאספו לקבל את פניו כמתנדבים.ההתנדבות היתה איפוא למראית עין בלבד. המתנדבים ברובם זקנים תשושים וילדים, לאלה הדביקו סרט אדום על זרועם-סמל לרצונם הלוהט להתנדב. ההודעה באה בצירוף פקודה להופיע רכובים על סוסים.
צער גדול היה לראות את אחינו,שלומי אמוני ישראל,אנוסים לחלל את קדושת יום הזכרון וכך כשעבר ג'מל פחה את גשר בנות יעקב,על יד משמר-הירדן,קיבלו את פניו כל אנשי הסביבה-פלחים,בדוים,אפנדים ובתוכם פלוגת רוכבים שמנתה קרוב למאה יהודים ובראשם מר קלאוירסקי שהתבלט באופן מיוחד בין ההמון הגדול הפרוע."http://www.bet-alon.co.il/info/people_details.php?people_id=145
ש. ברש מספר:
"עמדתי על יד האורחים ושמעתי שאחד מבני לויתו של ג'מל פחה אומר למר קלאוריסקי את תוכן שיחתו של ג'מל פחה עם האמיר עבדול רחמן פחה מדמשק. ג'מל פחה אמר "הנה אני מסייר יחד עמכם במחוז הזה 24 שעות וכל הזמן נסעתי במדבר ציה ושממה,ללא צל עץ וללא מחסה בית ורק הגענו למקום זה-שבו התחילו היהודים לתקוע יתד-וכבר מצאנו גן עדן לפנינו. מה פעלתם אתם הערבים במשך 800 שנות שלטונכם בארץ זו ?..." http://www.planetnana.co.il/shdudu/history-a/History6.htm  
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה