דפים

יום שני, 23 באפריל 2012

ערב מלחמת השחרור - פרק א'

מתוך הספר"נחשוני החולה"-תולדות יסוד-המעלה ומיסדיה ליובל ה 75 ,מאת א.מ.חריזמן,כונס ע"י יהודה גרינקר הוצא ע"י המועצה המקומית של יסוד-המעלה ואגודת מי מרום .

                                       ערב מלחמת השחרור

"לאחר המצור בכפר גלעדי בו נפלו צבי אשכנזי וחבריו (הם נרצחו בחושם לעזרת כפר גלעדי שהותקפה ע"י הצבא הבריטי וחיל הספר) החלה המשטרה העויינת להציק לכל הישובים בגליל העליון ובתוכם כמובן גם יסוד-המעלה , ע"י עלילות שונות ובעיקר ע"י חפושי נשק. הם ידעו כי נשק נמצא לרוב בכל הישובים היהודיים. ביסוד-המעלה התכוננו לכך וכל הנשק הוצפן בבורות שכוסו ועבר עליהם החורש.
בראשית חורף תש"ז לאחר שירד היורה היה צורך בבדיקת כלי הנשק הצפונים באדמה והדבר נעשה כמובן בלילות ובמחתרת. בדיקה זו נעשתה קבע לאחר כל גשם שירד. צעירי המושבה שעסקו בכך היו מעטים ועמוסי עבודה.
לאחר בקורה של ועדת החקירה האנגלו-אמריקאית בארץ נתקבלו מן השכנים הערבים ידיעות לא טובות והדבר הביא לחיזוק ההגנה באיזור.
 בן המושבה יצחק סאלומון  איש הש"י שהיו לו קשרים אמיצים עם הערבים והמוגרבים שוכני הכפר תלל ליד יסוד המעלה(פחות מק"מ) הוזמן לחתונה לכפר עמוקה אשר על הרי נפתלי(כפר של מוגרבים). 
הייתה זו אסיפה של פורעים שניצלה את החתונה לתעמולה והסתה נגד היהודים. הוא נתקבל כרגיל בספר פנים יפות אך באמצע החתונה הרגיש עיניים בוחשות ובודקות אותו שלא כרגיל. הוא פנה לידידיו ושאל לפשר הדבר ואלה יעצו לו  לראות,לשמוע ולשתוק.
באותו לילה לן אצל אחד מידידיו והלה סיפר לו פרטים על ההתייעצויות שהיו לפורעים ועל תכניותיהם להשמיד את יישובי היהודים עוד לפני הדיון בלייק-סקסס ויעץ לו לא לבוא יותר לכפר ערבי ולמסיבות כאלה.
שכנינו היו ערים מאוד לדיונים בלייק-סקסס. כל כפר התעניין לדעת בידי מי יפול כפרו במקרה של חלוקה-באזור ערבי או יהודי.
 תקוותינו היתה כי ביום פקודה נוכל להעזר על ידם אולם תקוה זו נתבדתה מיד שכן מיד לאחר ההכרזה על החלוקה יצאו שליחים מטעם המופתי הירושלמי ועוזריו בצפת וארגנו גם את המוגרבים לפעולות איבה נגד היהודים. 
מאז נמנעו גם הערבים הנאמנים לנו,כביכול,מכל מגע אתנו בפחדם מפני המופתי ועוזריו. "

התמונות באדיבות ארכיון המושבה (יהודית ברקאי) מהחוברת יסוד-המעלה תמונות ומילים לרגל מלאת 120 שנים למושבה   




המשך יבוא ..
  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה