דפים

יום ראשון, 15 באפריל 2012

בית מזרחי - 140 שנה של התיישבות יהודית בעמק החולה

                                                  ירחמיאל מזרחי ז"ל

         טלפון  בשעות הבוקר  הודיע לי כי  ירחמיאל  (ירח - כפי שנקרא על ידנו) נפטר , ברוך דיין אמת.

ירחמיאל ז"ל   בנם של מרקדו ודיאמנטה מזרחי  היה נכדו של חכם שלמה מזרחי  שהיה היוגב הראשון , הבודד על אדמת יסוד-המעלה עוד לפני הווסד המושבה. 
לפני  140 שנה  ירדו האחים שלמה ושאול מזרחי מהעיר צפת והיו ליוגבים  כאן בעמק החולה  בקולוניה "מי-מרום".  משפחתו של חכם שלמה גרה בצפת והוא לבדו באוהל שהתקין לעצמו .

 "כשבנה הנדיב את הבתים ביסוד-המעלה עמד חכם שלמה והעביר את משפחתו מצפת והתיישב ביסוד ישיבת קבע , בן 7 היה בנו מרקדו נחום כשהצטרף למושבה ובהיותו בן 17  נשא לאישה את דיאמנטה לבית ממן .

פעם שאלה דיאמנטה, כלתו של  חכם שלמה  : "הגידה לי חמי, מה ראית להחליף את צפת ביסוד ?"-                 
 "בתי , השיב לה- האדמה אם אינה מנחילה לעובדה עושר  הריהי נותנת לו אושר.   הרי בן יש לי ואדיר חפצי להרגילו לחיי צדק ויושר ולמנעו ממרמה, ועבודת האדמה מונעת את האדם מחטא ונותנת טעם אמיתי לחייו".

במכתב שכתבו חברי אגודת מזריץ' מחוץ לארץ לחכם שלמה בנוגע לחבריהם ביסוד-המעלה המכתב פותח במילים אלו :" אנשים שבאו אלינו מסרו לנו את יקר רוחו וטוב ליבו , שהוא מוכן תמיד לעזור וליעץ עצה טובה לכל עולה לארצנו " 

"סמוך לפטירתו של חכם שלמה פנה לבנו  ואמר."אל תבכה ואל תצטער .. אני מאושר לראות בנים לבני.  ראה , שמור את נחלתך ואז שמור  תשמור גם היא אותך "

ירחמיאל  נולד בשנת 1930 והיה צעיר הבנים של  מרקדו ודיאמנטה ז"ל,  ירח השתתף במלחמת השחרור בהגנה על יסוד המעלה , הוא נשא לאישה את אסתר  תבדל"א  בת ירושלים  והקים במושבה בית ומשפחה  לתפארת .
 רוני בן כתתי ממשיך את המשק החקלאי  , ניר הבן הצעיר נפל בעת מילוי תפקידו בשנת 1984  והבנות נגה ומאיה .
 ירח זכה לראות נכדים  וכדברי  סבו חכם שלמה מזרחי   " מאושר לראות בנים לבני "  
 הוא המשיך לעבוד במשק החקלאי  ובמקביל עבד בעבודות שונות  כולל דיג באגם החולה  וגם כמדריך אזורי לטיפול בפרי האבוקדו  והכל  על מנת  לפרנס את משפחתו  , ירח היה איש נעים הליכות  שתמיד שמחתי לפגוש  ושתמיד היתה לו מילה טובה ועצה .

 ירח, אביו של בן  כתתי רוני,  נפטר אחרי מספר שנים של נוכח לא נוכח , ירח  שהיה איש אדמה ואיש עבודה  לקה בשבץ לפני מספר שנים ומאז מצבו רק הלך התדרדר  , אסתר אשתו  טיפלה בו במסירות נפש אם בבית ואם במוסד  , יהי זכרו ברוך.




תגובה 1:

  1. ורטהיימר סופי9 באוקטובר 2012 בשעה 3:22

    התרגשנו מאוד לשמוע על המשפחה מזווית זו.
    רצינו גם לשמוע יותר פרטים על דיאמנטה, אשה מרתקת על פי כל כלי מידה.

    השבמחק